Den 27. februar kl. 19.30 har Felsted forsamlingslokaler generalforsamling – naturligvis i lokalerne på Østergade – og foreningen har været rundt i postkasserne i lokalområdet med invitation. Her har man i øvrigt også bedt om bidrag fra egnens borgere, så vi kan beholde vores gode forsamlingslokaler.
Man kan betale et beløb til reg: 8060 Konto: 1793138. 100 kr. dækker medlemskab, der giver stemmeret til generalforsamlingen. Hvad man giver derudover er ren støtte til foreningen.
På felstedegnen.dk har vi i forbindelse med generalforsamlingen talt med Gitte Hansen fra Felsted forsamlingslokaler, om hvad lokalerne er, hvordan de bliver drevet og hvad de tilbyder.
Det første, jeg vil spørge om er, hvordan I dog holder gang i forsamlingslokalerne i en tid, hvor forsamlingshuse overalt er trængte. Altså hvordan fungerer det i praksis?
”Felsted Forsamlingslokaler drives af en frivillig bestyrelse, som sørger for udlejning osv., vi er pt 5 bestyrelsesmedlemmer, men der er plads til op til 7 medlemmer, vi vælges på den årlige generalforsamling, hvor næste falder den 27. februar. Vi ejer ikke forsamlingslokalerne, men lejer dem – og så betaler vi selv husleje, el, vand og varme osv,”
Hvilke faciliteter råder I så over?
”Jo, lokalerne består af en krostue med plads til 10 – 20 personer. Det bliver typisk brugt til små generalforsamlinger eller møder. Så er der ”Lille sal” med plads til max 50 personer. Og så naturligvis ”Store sal” med plads til max 100 personer.
Det vil sige, der kan – og bliver også indimellem – holdt arrangementer med op til 150 personer. Bl.a. afholder lokale landmænd deres årlige høstfest hos os, hvor de er mellem 140 – 150 pers.
Når man lejer, er der industrikøkken med, og selvfølgelig garderobe og toiletter.Så det er gode faciliteter. Udover disse lokaler har vi også indrettet et legeværelse, så børnene har et sted at være og hygge sig.”
Og jeg ved jo, at man kan se, hvad det koster at leje på felstedegnen.dk.
Hvilke slags arrangementer har I typisk?
”Felsted forsamlingslokaler er ramme om mange af de arrangementer, der samler folk lokalt. Det sidste års tid har vi i samarbejde med sammenholdsgruppen afholdt fællesspisning den første mandag hver måned, hvilket har været en stor succes.
Da præsten stoppede tidligere sidste år, var det også her der blev holdt afslutningsfest, hvor der blev serveret tapas til 100 personer leveret fra Spar i Felsteds delikatessafdeling. Begravelsesarrangementer afholder vi også mange af, selvfølgelig også med forskellige muligheder for forplejning og borddækning. Og så har vi har også et til to gange årligt haft kræmmermarked, hvor lokaler kræmmere til en god pris kan leje en stand.”
I, der er frivillige i forsamlingslokalerne, hvad består jeres arbejde i?
Bestyrelsen har gennem de sidste par år fået lavet lidt fornyelser af lokalerne, bl.a. fået lavet pusleplads på toilettet, lavet legeværelse, lagt nyt gulv i krostue, lille sal og legeværelse. Fået malet både vægge, døre og paneler i samme lokaler, samt nye gardiner og lamper. Derudvoer har vi sidste år nvesteret i 120 nye stole til den store sal.
Alt arbejde udføres på frivillig basis og vi kan derfor sagtens bruge flere i bestyrelsen og/eller i vores arbejdsgruppe, som efterhånden består af ca. 10 personer. De hjælper til både ved arrangementer med at lave kaffe, smøre brød, dække borde, vaske op osv.
Men også til alle de større opgaver som maling og gulvlægning. Eller hvad vi henad vejen får mulighed for at lave af sjove ting. Det kan også være at grille pølser til vores kræmmermarked. Iøvrigt modtager vi meget gerne gode ideér til aktiviteter i vores lokaler.
En gang årligt er vi rundt i postkasserne med girokort til medlemsbevis, som koster kr. 100,- for et år. Som medlem har man stemmeret på generalforsamlingen, men det er dog ikke et krav at være medlem for at leje lokalerne.”
Hvis man nu gerne vil hjælpe til eller leje lokalerne, hvad gør man så?
“Så kan man kontakte mig, Gitte Hansen på tlf.: 4232 1841, mail: ghguldmaj@hotmail.com, eller via facebook Felsted Forsamlingslokaler. Og man er meget velkommen til at møde op på generalforsamling 27/2″