Valdemar Rasmussen 80 år: Jazzmusikeren i Mutters hus

Den store sønderjyske jazz-trompetit Valdemar Rasmussen er blandt andet kendt for sine sønderjyske jazzmelodier og  sange samt et langt liv som entusiastisk musiker og sønderjysk apostel. 2. marts 2019 fylder musikeren, som nu er bosat på en ø, der hedder Sjælland, 80 år.

Selvom Valdemar Rasmussen først og fremmest er kendt for sin forbindelse til marsklandet og Tønder, har han en relation til Felsted, hvor han boede i en årrække fra 1968 til 1977 i den historiske, og dengang forfaldne ejendom Mutters hus, Præstegårdsvej 3, som han istandsatte. Herom har Nordjyske.dk skrevet:

“Valdemar er også stædig, bl.a. når det gælder at kæmpe for bevarelsen af den nationale salme- og sangskat og lokal kulturarv og tradition. Helt i overensstemmelse med sine principper bragte han i 70’erne præsteenkesædet i Felsted, ”Muttershus”, der ved anskaffelsen nærmest var en ruin, tilbage til dets oprindelige stand i 1700-tallet”

Mutters hus – en af Valdemar Rasmussens gaver til Felsted.

I disse år blev han en vigtig skikkelse i det sønderjyske jazz-miljø som formand for Sønderborg Jazzklub og med sit Valdemars Orchestra. Herom har Valdemar Rasmussen skrevet:

”Vi havde simpelthen samlet alt, hvad der var af god musik i de år. Sønderborg jazzklub kørte som alle andre jazzklubber gjorde dengang med skiftende bestyrelser, som havde hele det økonomiske ansvar. Det var initiativrige folk, som havde ideer til hvilken jazzmusik der skulle spilles i klubben.”

I anledning af fødselsdagen har Valdemar Rasmussen udgivet sine erinderinger En fortælling fra dengang jeg levede.

Udover at være en respekteret skikkelse i det danske jazz-miljø er Valdemar Rasmussen også kendt for sin stærke kærlighed til den sønderjyske folkelighed, som fik sit mest markante udtryk i en række populære sange og arrangementer, ikke mindst Mojn.

Valdemar Rasmussen er som en af de ganske få nutidige komponister repræsenteret i Højskolesangbogen. Han har skrevet melodien til digteren Jens Rosendahls populære Farvernes Landskab.

Farvernes landskab blæst ud under himlen.
Grønneste marker li’så langt som dit øje når.
Tidevandsbølgen viger og stiger.
Åndedrag gennem tusind år

Jens Rosendahl har i et interview talt om sangens tilblivelse, som kan ses herunder.

I interviewet forklarer digteren, at sangens popularitet i høj grad skyldtes Valdemar Rasmussens melodi.

Valdemar Rasmussen havde lavet melodien først, og han kaldte den I Noldes Landskab til minde om den store sønderjyske maler Ernst Nolde og hans skildringer af det vestlige sønderjyllands natur. Rosendahl fortæller:

”Valdemar kom sommetider og så havde han det der truthorn med. Så sagde Valdemar `Nu skal du lige høre og så spillede han en melodi for mig. Og det første han sagde, når han havde spillet det. Det var det samme hver gang. `Var den ikke god?`.”

“Jo” svarede Rosendahl. Og det gør vi også. Mojn og teløk me æ geburts, Valdemar

Hør den her:

Og nu skal det hele ikke være marskland, så lad os slutte af med Valdemar Rasmussens hyldest til hele Sønderjylland.